Contacte

 

 

Tech Virtual Museum guanya el premi internacional que atorguen els creadors de Second Life

Expolab col·labora amb els tallers de l’espai virtual del Tech Museum de San José, a Califòrnia, guardonat amb el Premi Linden

El Tech Virtual Museum Workshop ha estat guardonat amb el premi anual internacional Linden Prize 2010, un espai virtual en el que Expolab Citilab ha realitzat aportacions innovadores molt ben valorades tant pel propi museu de San José, com pels organitzadors del concurs. El guardó és promogut per Linden Lab, creadors del món virtual Second Life. La competició ha estat dura, i la proposta del Tech ha estat escollida entre més de 130 projectes diferents. El Premi Linden reconeix residents de Second Life o equips participants amb 10.000 dòlars per a projectes innovadors en l’àmbit de Second Life que milloren la manera de treballar, aprendre i comunicar-se en la seva vida quotidiana fora d’aquest món virtual.

Una visió més participativa dels espais expositius
El projecte Expolab del Citilab ha col·laborat estretament amb el Tech Virtual Museum creant un nou concepte d’exposició participativa on dissenyadors de tot el món han presentat a concurs prototips dins del món virtual Second Life que després passaran a format corpori al vestíbul del Centre. Els millors projectes van ser escollits el 8 d’abril per votació pública online (114 vots), tant al nostre país com als Estats Units, amb poques hores de diferència.

Aquestes aportacions han sorprès al jurat i han contribuït a decantar la balança cap a favor de les propostes del Tech. Expolab ha estat el primer dels seus tallers virtuals en obrir a la participació la totalitat dels mòduls que composen l’exposició (i no només un sol cub, com fins ara) i, per altra banda, que els projectes guanyadors s’han escollit per votació oberta, enlloc de ser triats per un comitè de selecció.

Actualment, i després d’haver triat els continguts de forma col.lectiva mitjançant tallers i trobades amb la participació de més de 60 persones, de co-crear els mòduls expositius a Second Life amb aportacions de gent de totes les edats i regions del món, d’haver escollit els mòduls més populars mitjançant votacions en línia i presencials i d’haver estat treballat en el disseny final, estem en el moment de començar a construir i traspassar al món físic, aquesta exposició que s’ha creat en el món virtual amb la participació de persones de tot el món. També és el moment de començar a pensar en com co-crear els tallers i els itineraris perquè siguin els usuaris els que crein les activitats amb les que volen gaudir d’aquesta exposició.

Reconeixement institucional
Aquesta, però, no és l’única notícia vinculada a Expolab. Aquests dies hem conegut que aquest projecte de Citilab ha estat seleccionat per al programa d’ajuts de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (Fecyt). d’entre més de 2.000 candidatures. Un bona notícia que, de segur, animarà a consolidar quesy projecte ja en marxa i a desenvolupar-ne de nous en l’àmbit de la divulgació tecnològica i científica.

Nit de projectes

Aquesta nit ha estat molt activa, gairebé s’assemblava a la nit de Reis. Ens hem llevat, i eren 5 les noves propostes que omplien la carpeta de projectes de la web del Tech Museum. Us en fem cinc cèntims i continuem treballant per poder tenir-ho tot llest per començar les votacions avui mateix a partir de les 22h, hora local a Barcelona.

Llançament de records

Llançament de records és una instal·lació que proposa l’enviament de records en forma de vídeo, fotografia o objectes des de qualsevol lloc d’Expolab als amics dles visitants que es troben a l’exterior.

Internet ha canviat la nostra manera de compartir records fent que es puguin transmetre a persones que estan molt lluny. Els records són compartits  gràcies a fotografies i  vídeos, … Des de Citilab el visitant podrà enviar un instant, un record a gent de l’exterior. Com canvia això la noció de memòria enfront del que està passant ara?

Aquestes idees ens les proposa en Kyle Walker.

Tipus de missatges

Aquest cub explora l’experiència i la prova de tres tipus diferents de comunicació. Permet als visitants enviar missatges a una persona a l’altre costat  del cub, utilitzant tres mitjans: l’escriptura,  el xat, i la videoconferència. Els visitants podran gaudir i observar les seves impressions utilitzant aquests tipus de comunicació. Quins són més ràpids? Existeix alguna diferència en la manera com ens comuniquem utilitzant un mitjà o un altre?

Aquesta proposta ens la fa arribar en Bob Ketner.

Docuvers Dinàmic

El “docuverse” és un concepte utilitzat per Ted Nelson l’any 1974, en la conceptualització d’Internet com una font centralitzada d’informació. Ara, Internet permet que els documents canviin constantment, i permet que existeixin moltes versions d’un mateix document. No només això, els documents  poden canviar simulatàniament en plataformes multi-usuari. Internet ens permet mantenir els nostres documents dinàmics i posa en dubte “el que és un document”… Aquest cub analitza com col.laborar en un document en temps real canvia la nostra concepció de documents en general.

Aquest prototip és obra d’en Bob Ketner.

El món és pla

En una pantalla d’ordinador, el món és pla. I és en aquest món pla on les persones es connecten i visiten diversos llocs a través de vídeos, d’imatges, de text … En aquest mòdul el visitant té quatre pantalles tàctils. Cada pantalla té diverses opcions: Google Earth, imatges de Google, YouTube i una càmera web, i és lliure de viatjar en dues dimensions per aquest món pla i compartir-ho amb els altres.

Aquesta proposta pertany a en Huodig Nguyen.

Futurs escriptoris

Aquesta instal·lació representa una vista prèvia d’una estació de treball del futur. Es mostra com els treballadors podran utilitzar la mateixa finestra. Cada taula tindrà un conjunt de pantalles col·locades en cercle i així podran trebalar en diferents projectes.

Aquesta fou una de les primeres propostes, que ha estat finalment documentada per en Daffodil Yuhara.

Aquesta nit, comencen les votacions!

Com veieu això és una caixa de sorpreses! Seguim en contacte i esperem els vostres vots on-line o acompanyant-nos a Citilab demà dijous dia 8 d’abril a partir de les 17h. Recordeu que a les 18:30h (hora local de Barcelona) tancament l’espai de votacions, no us quedeu sense dir la vostra!!

No marxeu encara, ens continuen arribant propostes!

Queden dos dies per poder votar quin és el disseny que més us agrada de totes les propostes que hem anat rebent durant aquestes setmanes. Ahir publicàvem una entrada explicant tots els projectes que ens havien arribat fins al moment… però avui ens hem llevat amb una proposta nova!

En Josep Maria Marimon ha introduit una proposta pel disseny genèric que atany a la definició estètica i conceptual de tota l’exposició. Proposa un fil conceptual i estètic d’unió per a tots els mòduls. Els continguts actuals de cada un dels mòduls són simulats. Per tal d’arribar aquest fil, ha partit dels conceptes bàsics que rauen a l’interior de la informàtica i Internet:

El codi: el codi binari

L’essència d’Internet és la digitalització. Tota la informació continguda en Internet està constituïda per zeros i uns. El codi binari és  el codi sobre el qual s’escriu, es gestiona i s’emmagatzema tota la informació d’Internet. Sense el procés de digitalització binària no existiria gran part de la tecnologia actual i molt menys Internet.

El canal: La Xarxa

D’altra banda, la xarxa d’internet està construïda sobre un protocol de comunicació digital anomenat TCP-IP. Aquest es basa en l’empaquetat i transmissió de la informació mitjançant paquets estandarditzats. Aquests paquets d’informació estàndards són tots iguals i en el seu interior contenen les dades. Per explicar -hode manera més senzilla, els missatges són dividits en parts iguals i transmesos un darrere l’altre. El receptor rep els paquets numerats que ordenarà correctament per restaurar el missatge original. Així doncs tota la informació és segmentada i enviada per la xarxa amb paquets TCP-IP.

El contingut: La imatge.

El tercer concepte sobre el qual ha construït la proposta estètica de l’exposició és el píxel. Totes les imatges, ja siguin fotogràfiques o videogràfiques, estan digitalitzades i formades per píxels. Aquests píxels, que són la unitat mínima de la qual estan construïdes les imatges digitals, no són més que milions de paquets rectangulars que emmagatzemen color. Tots els paquets de color col·locats adequadament formen una imatge entenedora per a l’ull humà. Per tant, també podem pensar que les imatges estan dividides i empaquetats per infinitud de paquets.

Partint d’aquest tres conceptes (codi binari, empaquetat de la informació, i la naturalesa pixelada de les imatges digitals) ha arribat a imaginar-se cada un dels mòduls de 2m x 2m construït, al seu torn, per cubs de 0,5 m que poguin ser col·locats i personalitzats segons allò que es vulgui transmetre.

Aquesta mateixa solució podria adoptar-se a tots els materials comunicatius, fins i tot als audiovisuals que contingui l’exposició i com a mostra, ens dóna un botó:

D’altra banda, també han aparegut altres projectes a Second Life sense documentació. Malauradament, no podrem considerar com a vàlides aquelles propostes que no continguin una imatge i una descripció… Per tant, animem a tots aquells que ja heu participat, però us heu quedat a mig camí, a acabar d’introduir les dades perquè opteu a premi… Falta un dia per tancar el termini, no us ho penseu!!

Les propostes es preparen per ser votades!!

S’acaba la Setmana Santa, i amb ella, està a punt d’acabar el termini per presentar dissenys per la primera exposició organitzada dins del marc d’Expolab. Durant gairebé dos mesos, dissenyadors i aficionats de tot el món han estat aportant les seves idees i propostes a través de Second Life i la web del Tech Virtual Museum de Califòrnia. Fins ara, hem recollit deu propostes complertes amb disseny i descripció i cinc  o sis propostes més que encara estan en procés de maduració.

Aquesta entrada vol compartir amb tots vosaltres aquestes propostes per tal de començar a escalfar motors de cara al dia de les votacions, el 8 d’abril a partir de les 17h a l’entrada de Citilab Cornellà. No us perdeu el brindis i l’ambient que ben segur es respirarà aquella tarda, però si tot i així no podeu venir, no teniu perquè quedar-vos fora, sempre us quedarà la possibilitat de votar online! (us informarem de com fer-ho).

Les propostes dels participants

Banc d’Idees

Realitzat per en Bob Ketner. Representa un gran bol amb targetes amb text i imatge que proposen idees i que estan numerades. El visitant, agafaria una de les targetes i a partir d’aquí suggeriria una nova proposta que numeraria amb el nombre que correspongués a la imatge o el text inicial. Aquesta nova proposta entraria a formar part del bol d’idees inicial i així totes les propostes inicials anirien evolucionant cap a noves suggerències i es mantindria la numeració per poder-ne veure l’evolució. Amb aquest cub es pretén analitzar com són els enllaços que ajuden a fer evolucionar el nostre pensament a través d’Internet.

Aquesta és la proposta analògica, la versió digital es treballaria mitjançant Twitter i gràcies a fer servir hashtags, petites paraules o conjunts de lletres que serveixen per identificar entrades a Twitter d’una temàtica concreta.

Quin és el teu punt de vista sobre la seguretat?

Aquest cub està realitzat per Marie i Stephen Crandell. Analitza la sensació de seguretat del visitant en relació al passat i al present. Proposa la creació de dues habitacions dins del cub, en una d’elles es veuria representada la figura dels antics “serenos” i una persona t’obriria la porta i podria entrar i sortir quan li semblés convenient. En l’altre, col·locaríem una càmera CCTV que mostraria les imatges en una altra part de l’exposició.

A la part exterior d’aquest cub, una paret blanca encoratjaria als visitants a escriure grafittis explicant com s’han sentit, quina opció els ha fet trobar-se millor… Les altres parets exteriors s’utilitzarien per explicar com funciona i quina és la història de les CCTV i per mostrar els twitters de tots aquells qui participessin ampliant les fronteres de l’exposició. Aquest cub, ens proposa, establir un hashtag tipus “#cctv” i animar a tothom que expliqui on ha vist o trobat una CCTV i com s’ha sentit. Els propis visitants vigilarien les càmeres del seu voltant.

Connexions

Aquesta proposta està dissenyada amb el suport de la Maria Bobes. Analitza les connexions entre persones i les xarxes socials. Aquests conceptes estan representats per dues parets, una on s’anirien amuntegant les relacions i lligams que tenen els visitants amb d’altres persones mitjançant fils de diferents colors i textures. I una altra on ens questionaríem la quantitat de relacions fortes i febles que podem mantenir.

Escaner analògic d’agulles

Aquesta proposta ens la ofereix en Philip Dolman. En ella analitza el món del treball i la globalització en àmbits del disseny i de la construcció. És una il·lustració interactiva de la globalització del disseny que proposa fer un núvol de punts de cada visitant que s’acosti, digitalitzar-ho i construir un petit objecte.

Aquesta proposta ens sembla molt interessant… però quin repte de realització… A veure, a veure com evoluciona!

Xarxes Socials

Aquest disseny s’ha realitzat amb el suport d’en Lars Stalling. A la part interna del cub es mostraria un vídeo on s’observarien interaccions entre persones. Aquest vídeo pot estar realitzat participativament. I de fet, es poden crear tallers a Citilab que donin les pautes necessàries per poder realitzar els enregistraments i la creació dels vídeos que es mostrin. D’aquesta manera els propis visitants anirien modelant l’escena del cub.

A les cares exteriors s’explicaria la ciència  que hi ha darrera de les xarxes: tipus, estructura, evolució… i molt més!

Cels Digitals

Aquesta encissadora proposta pertany a en Bob Ketner. Analitza el fet de desplaçar-se per l’espai i el temps en l’era d’Internet. Proposa crear un cub aïllant on el visitant pugui entrar les dades del lloc a on desitjaria viatjar i la franja horària d’aquesta destinació. Una pantalla mostraria les imatges del lloc triat i un sistema d’il·luminació simularia la quantitat de Sol o foscar de la zona triada. Si fos de nit a la ciutat escollida, al sostre del cub el visitant veuria les estrelles pròpies d’aqueslla regió en aquell moment de l’any. Així, aconseguiria viure un viatge global.

Tot i que el visitant que es trobés fent el viatge digital estaria aïllat, des de fora, els altres visitants, podrien observar el que està succeïnt a l’interior. Això es podria aconseguir gràcies a utilitzar vidres polaritzats.

Gràcies a questa instal·lació podríem estar connectats entre institucions, i pot ser qui sap, el Tech Museum de San Jose, Califòrnia, qui ha estat col·laborant amb nosaltres en tot aquest procés podria estar encara més present.

Compartir els records: la fotografia

Aquest cub ha estat desenvolupat per l’equip que treballa actualment al projecte d’Expolab dins del Citilab. A partir d’una de les anècdotes que ens varen explicar durant els tallers d’Expo-disseny, analitzem l’evolució de les càmeres analògiques a les digitals i l’impacte social associat. Abans només teniem un parell de fotografies de moments altament importants, ara, en canvi, fem mil fotografies de cada racó. El procés de revelat mitjançant productes químics imposava unes restriccions físiques que impedien l’excessiva manipulació de les fotografies. Ara, en canvi, gràcies a l’ús de semiconductors i el pas de llum a zeros i uns, el llenguatge dels ordinadors, podem manipular aquesta informació fàcilment.

Dins d’aquest cub mostrem també el funcionament bàsic d’una càmera de fotografies, un joc de lents que sí que és comú, tan per les càmeres analògiques, com digitals i proposem la construcció d’una càmera estenopeica. Així com animem als visitants a pujar les seves fotografies a través de Flickr perquè es mostrin a la resta de públics.

El món s’encongeix, les connexionscreixen

Aquesta aportació està feta per en Rob Stephenson. Representa un mapa de la xarxa social d’una persona abans i després d’Internet. Utilitza un globus terraqui per animar als visitants a indicar les seves amistats i coneixences arreu del món. Ens proposa reflexionar sobre on es trobaven les persones amb qui ens relacionàvem abans d’utilitzar Internet.

L’Evolució de les Xarxes Socials

Aquesta proposta ha estat plantejada per Jason Spriggs, un noi de menys de 18 anys, membre de la Teed Greed. En Jason vol parlar de com les xarxes socials començaren amb el veïnatge comú i han acabat sent un negoci.

El cub d’Introducció

Els equips d’Expolab de Citilab i del Tech Virtual del Tech Museum estem encara treballant per presentar un cub introductori on mostrarem tot el procés mitjançant el qual s’ha realitzat aquesta exposició i on proposarem als visitants que recomanin itineraris a nous visitants.

La imatge que tenim és encara un esboç que ha d’anar millorant per poder donar a conèixer a totes les persones que han estat protagonistes de la creació de la primera exposició d’Expolab, que han estat moltes! També volem compartir amb els visitants, les imatges de tots els prototips que s’han creat i de totes les bones idees que s’han anat generant, ja que tot aquest material és Creative Commons. Finalment, no volem fer un cub perquè només se senti la veu de l’equip organitzador, i és per això que l’itinerari queda en mans de la participació.

Aquestes són les propostes que han estat més desenvolupades, però al llarg de les sessions de co-disseny i de les trobades a Second Life també s’han creat d’altres prototips que es poden arribar a completar i podrien arribar a formar part de l’exposició final, si vosaltres els triéssiu… No volem deixar cap idea fora del vostre judici!

Així doncs, aquí les teniu:

Viatjar en temps i espai gràcies a Internet


Instantaneïtat: viatjar en temps i espai

Evolució de les Xarxes Socials II

Altres propostes

Esperem els vostres comentaris i opinions al blog… Així com us animem a venir al Citilab a votar per les propostes que més us hagin captivat! No us perdeu l’oportunitat de participar en aquesta primera exposició dins del context d’Expolab, una nova via d’entendre les exposicions obrint-les al públic!! Animeu-vos, feu-la vostra!

Primers dissenys i més trobades amb ciutadans/es

Durant aquest mes estem fent trobades setmanals a Second Life amb dissenyadors i aficionats que volen col·laborar amb el projecte d’Expolab. La zona reservada per Citilab dins de l’illa del Tech Museum comença a omplir-se de cubs que representen les connexions virtuals i reals, la instantaneïtat, el canvi en com compartim els records a través de la fotografia… etc. L’Agent Heliosense, l’avatar a càrrec de les interaccions virtuals en el Tech Museum of Innovation de Califòrnia està sempre present. Però també ens anem trobant amb d’altres avatars com en Quantum Mechanics o l’Ozzy Wozniak. Alguns d’ells són de Barcelona, però molts són d’altres llocs molt diferents, com els Estats Units o el Vietnam. Nosaltres som la Mandarina Parabola, l’Oskar JustTheCook, l’Hector Zamarung i l’Ingrid Kimono.

La darrera setmana, l’equip d’Expolab va introduir una proposta pròpia, que representa com ha evolucionat el món de la fotografia. Des de la fotografia única i preuada fins la multitud d’imatges que pengem a Flickr, Facebook o Twitter. En aquest espai també parlem de com el principi fotogràfic bàsic és el mateix, tant per les càmeres analògiques, com per les càmeres digitals, un joc de lents que focalitzen la llum en un punt. Fins i tot, proposem la construcció d’una càmera pinhole. Alhora analitzem les diferències entre impressionar la imatge en paper fotogràfic, que cal d’un revelat i d’uns productes químics, o fer-ho sobre un semi-conductor, que és capaç de codificar la informació lumínica en zeros i uns, un llenguatge que entenen els ordinadors. Gràcies a això podem guardar i manipular imatges fàcilment.

A més, aquests dies també hem tingut les visites d’alguns dels participants al taller d’expo-disseny celebrat el 14 de gener. Durant hores hem estat xerrant d’allò que la gent estava  proposant a Second Life, i de les noves idees que ells encara volien acabar de compartir amb nosaltres. La Maria Bobes, per exemple, ens ha deixat algunes proposter de realització pel disseny del cub de les connexions que explora el canvi de les relacions humanes a través de la tecnologia.

Us animem a tots aquells qui estigueu interessats en aquest projecte i tingueu ganes de dir la vostra que ens feu arribar propostes, ja sigui fent servir Second Life, o simplement escrivint un text, fent dibuixos, enviant-nos fotografies o vídeos, o venint a Citilab Cornellà a parlar amb nosaltres. La nostra adreça d’email és: equip.expolab @ gmail.com.

Trobades amb dissenyadors a Second Life

El concurs ja ha començat, però aquest no és un concurs com molts altres on el factor més important és el premi i cal guardar la “teva obra” en secret fins al final, aquest concurs està basat en la col·laboració entre dissenyadors, el diàleg i les múltiples aportacions.

secondlife_blog_3El Tech Virtual Museum ens ha cedit un espai a Second Life on hem col·locat l’edifici virtual i buit del Citilab. Allà hi trobareu unes bases blanques on podeu començar a posar les vostres propostes. Aquestes estaran a l’abast d’altres concursants que podran posar-se en contacte amb vosaltres, fer-vos comentaris o ajudar-vos a millorar-les. D’altra banda, vosaltres mateixos també podeu contribuir a les propostes dels altres. El més important és gaudir del procés de disseny col·lectiu.

secondlife_blog_1Estem organitzant trobades periòdiques amb tots aquells qui s’interessin per participar dins del projecte d’Expolab. El passat divendres dia 19 a les 18h (hora peninsular) vàrem fer la primera. Una dotzena d’avatars varen fer preguntes, construiren objectes en directe i s’interessaren per Expolab. Si us ve de gust donar un cop d’ull a aquestes sessions, les properes estan programades pel divendres dia 5 de març a les 18h (hora peninsular) i el dijous dia 18 de març a les 18h (hora peninsular). Allà us esperem!

Disseny a Second Life

processo

Citilab col.labora amb Tech Museum of Innovation a San José (Califòrnia), al bell mig del Silicon Valley, motor de la revolució digital dels darrers anys.

Conjuntament organitzem un concurs de disseny a Second Life. Dissenyadors de tot el món, en resposta a les idees dels ciutadans de Cornellà, poden pujar les seves idees i propostes de disseny per a l’exposició.

Durant una trobada durant el mes de maig del 2010, els visitants de Citilab escollirant el disseny guanyador.