El dia 13 de maig es va realitzar el darrer dels quatre tallers “Projectes 2.0. Pràctiques per institucions culturals” organitzats per CCCB i Citilab. Aquesta darrera sessió es va dur a terme a sala de la creació de Citilab.
Durant més de sis hores els participants varen desenvolupar i varen treballar en els sigüents projectes:
Pantalla global: 10 finestres al món
Un projecte que es planifica com a exposició per al 2011.
- Pretén posar en evidència el poder de les pantalles a la societat contemporània.
- La pantalla com una interfície que es connecta al món i la interpreta.
- Es tracta per una banda d’una exposició física o offline amb diferents tipologies de pantalla:
o La pantalla com a manifest (àmbit polític).
o La pantalla joc (orientada a aspectes lúdics i de formació entre nens).
o La pantalla social (la interfície visual com a àgora).
o Etc.
- En l’espai expositiu es compondrà d’un recorregut per una pantalla contínua.
- Les peces inicials s’encarregaran a videocreadors i artistes en aquest àmbit.
- També s’obrirà a que la gent pugui crear materials per a integrar-los a a l’exposició.
- Els visitants de l’espai o internautes des de la distància agreguen intervencions personals i construeixen una reflexió. Aquestes es vinculen temàticament a la tipologia de pantalla que correspon, confrontant-se o afegint exemples.
- També s’obre aquesta dinàmica a una plataforma web que serveixi per a rebre continguts prèviament a l’exposició. Al mateix temps, planteja la possibilitat que els continguts amb posterioritat a l’exposició segueixin evolucionant a Internet.
- La pantalla principal de l’espai, per la seva banda, enregistrarà des de múltiples angles als participants (mostrant-los) per reflexionar sobre la privacitat.
Jo exposo a Caixafòrum
- L’objectiu és de difusió: generar trànsit cap a una exposició, i així “crear marca” per al centre cultural.
- Es planteja un concurs que s’acompanyarà de publicitat tradicional al mateix temps que de 2.0 per xarxes socials, etc.
- Es podrà fer penjant fotos o vídeos a YouTube, o peces de música, no es planteja el format específic.
- La votació per les peces presentades es podrà fer a través dels canals habituals de comunicació online dels participants.
- Un jurat o similar de la institució seleccionarà entre els treballs presentats, que s’exposaran en el centre en una exposició.
- S’establiran diferents tipologies per a premis, de manera que hi hagi diferents reconeixements.
- Així mateix, als guanyadors se’ls animarà a participar en un workshop explicant la seva experiència i la ideació i creació de la seva peça.
El procés seria el següent:
o Campanya unidireccional clàssica a mitjans tradicionals
o Campanya viral/participativa convidant a participar en el concurs
o Diversitat: cada obra s’acompanyarà de determinades dades personals que permetrà repartir els premis entre diferents perfils.
o Agregació de les obres: sistema per enviar, qualitat, rebre i avaluar la informació presentada.
o Workshop: mitjançant el qual es discutiran els processos de creació de les peces, també redefinirà l’esdeveniment de l’any següent.
Teatre 2.0
- Una obra de teatre que arrenca des de zero, basada en un sondeig inicial sobre el que li interessa a la gent com a espectadora.
- Es llança aquest sondeig des Twitter i Facebook demanant paraules clau que defineixin la temàtica de l’obra.
- També es plantegen entrevistes i enquestes a peu de carrer, amb usuaris que no tenen Internet o no l’usen.
- En les xarxes socials es plantegen preguntes i/o s’estimulen opinions amb inputs com notícies d’actualitat, fotos, assumptes estètics.
- Es busca per tant provocar feedback sobre el procés i alhora integrar noves claus en el mateix segons respostes.
- La clau al principi són #hashtags de Twitter i moure’ls entre la xarxa propera a les persones que impulsen la iniciativa.
- Per tant al principi la clau és el seguiment de nínxols temàtics i anar integrant interessos i seguidors durant el procés.
- Un cop recopilades dades sobre els continguts de més interès, s’elabora un esbós del guió de l’obra com informe d’aquesta investigació cultural.
- L’obra es munta a continuació, sumant col·laboradors que la co-escriguin, i es presenta en un escenari real al mateix temps que s’emet per videostreaming.
- També es planteja que l’obra pugui ser “intervinguda” amb participació en temps real mentre s’actua (presencialment o online).
- Amb vista a publicitar l’obra s’activa tot el capital social generat durant la creació de l’arrel i cocreació del guió.
- El feedback posterior a l’obra, les valoracions personals, es recullen també i reincorporen a la següent.
- El perfil dels usuaris que intervenen en el sondeig, així com en l’escriptura i en l’actuació, podria permetre incorporar a persones en processos d’aprenentatge o fins i tot “espontanis” o amateurs.
- També pot ser un projecte vàlid per a reclutar nous talents.
Escola eLearning
- Es planteja com una escola en línia de formació basada en la participació.
- Comprendria tres zones o àrees: una aula virtual amb continguts inicials, un espai per abocar o reciclar coneguts, i (més important) una metodologia i unes eines de participació.
- Els usuaris del projecte són professors, dinamitzadors, estudiants i empreses (aquestes últimes són les que permeten plantejar casos pràctics).
- Els continguts dels cursos canvien dia a dia, gràcies a les aportacions i la participació dels usuaris.
- La clau és trobar la motivació per a generar continguts entre tots, principalment casos pràctics en empreses.
- Aquesta educació virtual es basa en perfils a la xarxa i interessos temàtics, així com Porfolis i els continguts que generi cada usuari / participant.
- Es planteja un apartat perquè els formadors pengin els seus continguts, però també podrien ser els estudiants els que ho facin.
- Un altre tema clau vinculat al projecte és localitzar la informació, que hauria d’estar categoritzada de manera jeràrquica i/o per folksonomies.
- El dipòsit hauria d’ajudar a classificar opinions, materials didàctics, exemples, etc.
- El repte és que els continguts estiguin basats en casos pràctics reals, per així permetre un aprenentatge significatiu.
Associació excursionista
- Una plataforma oberta que serveixi per impulsar i rellançar una entitat associativa al voltant del muntanyisme amb baixa activitat actual.
- Motius: salts generacionals i falta d’incorporar coneixement a les persones que s’acosten i volen integrar en l’associació.
- Quant a la part presencial, proposa superar la limitació de trobades presencials per a excursions.
- Hauria de tenir un banc de recursos i eines i de tutorials sobre excursionisme per a iniciats.
- També promouria aprofitar els continguts basats en el coneixement del territori.
- Possibilitat de geolocalitzar itineraris i d’aquesta manera potenciar el compartir rutes, idees i ubicacions preferides.
Una vegada acabada equesta sessió, l’equip d’Expolab s’ha posat a treballar per organitzar tot el material, trobar punts comuns entre els projectes, buscar línies de treball i recerca, etc. La propera trobada serà aquest dijous dia 20 de maig al Breakout organitzat per Citilab a la Casa Golferichs.
Si voleu veure més imatges d’aquesta primera sessió, les trobareu a Flickr!